Wojna i okupacja Drukuj

We wtorek, 12 maja, w naszej szkole odbył się wyjątkowy wieczór poetycki, który był podsumowaniem projektu edukacyjnego pn. „Wojna i okupacja”, realizowanego w ramach działalności Szkolnego Koła Inicjatyw Polonistycznych. Założycielką Koła i pomysłodawczynią projektu jest pani Natalia Krejpcio, a jego członkami uczennice klas trzecich: Magdalena Pułtorak, Klaudia Falejczyk, Martyna Kadysz, Aleksandra Jachowicz, Kamila Kibitlewska oraz uczeń klasy drugiej - Damian Siejwa. Osoby te przez dziewięć miesięcy systematycznie spotykały się na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych. Często do późnych godzin wieczornych i podczas weekendów pracowali nad kolejnymi zagadnieniami. Na zajęciach poznawali historię Polski, począwszy od II wojny światowej, dzięki różnorodnym tekstom kultury: poezji, prozie i piosenkom lat wojennych, a także filmom i biografiom ówczesnych patriotów.

 

Podczas wieczoru poetyckiego uczniowie zaprezentowali spektakl oparty na autorskim scenariuszu i poznanych tekstach poezji i prozy oraz wystawę biogramów powstańczych. Efektem projektu jest również film nakręcony i zmontowany przez uczniów pt. „Dialog pokoleń”, w którym młodzi wychodzą na ulice miasta i pytają suwalczan o ich refleksje związane z wojną. Spektakl został uświetniony oprawą muzyczną przygotowaną przez panią Monikę Kudelę, w wykonaniu Szkolnego Zespołu Muzycznego, w którym śpiewają uczennice klas pierwszych. Podczas wieczoru na scenie wystąpiły trzy solistki, które w urzekający sposób zaprezentowały utwory muzyczne. Jedną z nich była członkini SKIP, Martyna Kadysz z piosenką pt. „Miejcie nadzieję”. Drugą piosenkę pt. „Dziewczyna z granatem…” wykonała Magdalena Zygmunt, a trzeci utwór – promujący film „Miasto 44” – Urszula Ołdyńska. W drugiej części wieczoru, po projekcji filmu, pierwszoklasistki wykonały taniec przygotowany specjalnie na tegoroczne obchody Dnia Flagi Narodowej.

Projekt udowodnił, między innymi, iż młodzież gimnazjalna jest chętna do nauki historii i interpretacji literatury. W osiągnięciu sukcesu mogą pomóc z pewnością nieszablonowe metody edukacyjne – ciekawe i przystosowane do młodego wieku. Przedstawienie słowno – muzyczne zaprezentowane przez uczniów naszej szkoły zostało docenione przez publiczność gromkimi brawami. Zdecydowanie poruszyło również serca widzów, którzy długo po zakończeniu wieczoru przeżywali jeszcze emocje z nim związane. Na drugi dzień spektakl został zaprezentowany ponownie, tym razem całej gimnazjalnej społeczności oraz uczniom klas szóstych. I tym razem spotkał się z pozytywnym odbiorem.

            Szkolne Koło Inicjatyw Polonistycznych działa dopiero od września 2014 r., jednak już może pochwalić się wieloma sukcesami. Jednym z nich było wygranie III Gry Miejskiej „Kamienie rzucane na szaniec” zorganizowanej w kwietniu przez Związek Harcerstwa Polskiego. Niewątpliwie zaś największym sukcesem Koła było odkrycie i szlifowanie talentów młodych ludzi.