Zasady płatności za uszkodzone, zniszczone lub niezwrócone podręczniki |
Uprzejmie przypominamy dyrektorom i rodzicom zasady płatności za podręczniki - zapewnione przez MEN i pochodzące z dotacji celowej. W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia: 1. Podręcznika do klasy I, II i III zapewnionego przez Ministra Edukacji Narodowej szkoła może żądać od rodziców ucznia zwrotu: . kwoty 4,34 zł za każdą z czterech części "Naszego elementarza" do klasy I szkoły podstawowej; . kwoty 4,21 zł za każdą z dziewięciu części podręcznika "Nasza szkoła" do klasy II szkoły podstawowej; . kwoty 2,35 zł za każdą z dziesięciu części podręcznika "Nasza szkoła" do klasy III szkoły podstawowej. Kwoty te stanowią dochód budżetu państwa. Wpłaty dokonuje rodzic ucznia na rachunek dochodów Ministerstwa Edukacji Narodowej obsługiwany przez: Narodowy Bank Polski Oddział Okręgowy w Warszawie, numer rachunku: 59 1010 1010 0031 2822 3100 0000. W treści przelewu należy wpisać: "zwrot za podręcznik do klasy .", podając klasę (I, II lub III), której dotyczy zwrot. Podstawa prawna: Art. 22ak ust. 3 pkt. 2 i ust. 4 ustawy o systemie oświaty, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 811) stanowi, że w przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika szkoła podstawowa może żądać od rodziców ucznia zwrotu kosztu podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej w klasach I-III szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 22ad ust. 1 ustawy o systemie oświaty, określonego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i zamieszczonego na stronie internetowej urzędu obsługującego tego ministra. Kwota zwrotu stanowi dochód budżetu państwa. 2. Podręczników lub materiałów edukacyjnych zakupionych ze środków dotacji celowej: . do języka obcego nowożytnego do klasy I, II, III szkoły podstawowej, . do obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie IV, V szkoły podstawowej, . do obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie I, II gimnazjum, szkoła może żądać od rodziców ucznia zwrotu kosztu podręczników lub materiałów edukacyjnych, zgodnie z procedurą określoną przez dyrektora szkoły. Zwrot kosztu zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego zakupionego przez szkołę ze środków dotacji celowej stanowi dochód szkoły/jednostki samorządu terytorialnego. W tym przypadku zwrot kosztów zakupu podręcznika rodzice powinni przekazać na rachunek bankowy szkoły/jednostki samorządu terytorialnego. Podstawa prawna: Art. 22ak ust. 2 i 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty stanowi iż szczegółowe warunki korzystania przez uczniów z podręczników lub materiałów edukacyjnych określa dyrektor szkoły, uwzględniając konieczność zapewnienia co najmniej trzyletniego okresu używania tych podręczników lub materiałów. W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika lub materiału edukacyjnego szkoła podstawowa i gimnazjum może żądać od rodziców ucznia zwrotu kosztu zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego." Z poważaniem
Beata Matosek Zastępca Dyrektora Departament Ekonomiczny
|